Week 5&6 - Banff, Jasper & Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Myrthe Greuter - WaarBenJij.nu Week 5&6 - Banff, Jasper & Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Myrthe Greuter - WaarBenJij.nu

Week 5&6 - Banff, Jasper & Calgary

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

07 Juli 2015 | Canada, Calgary

Het was even lastig om deze blog te plannen, maar hij is hier dan eindelijk! Na een 4 uur durende vliegreis van Toronto naar Calgary ben ik dan eindelijk in het westen van Canada aangekomen.

Na een nachtje slapen (en feesten) in Calgary ben ik gelijk doorgegaan naar Banff: een dorp in de Rocky Mountains. Toen ik de bus uitstapte rook ik al gelijk de frisse geur van het bos, heerlijk.
Mijn hostel lag wat verder van het dorp vandaan, mooi gelegen in de natuur. Banff zelf is erg toeristisch, een beetje te (naar mijn mening), maar prachtig gelegen in de natuur. Banff river is denk ik wel het mooiste van het dorp: helderblauw water wat door het dorp stroomt, vers van de bergen.
Ben een week in Banff gebleven om veel te hiken, wilde dieren te zien en leuke dingen met vrienden te doen van het hostel.
Ik heb teveel dingen gedaan om hier nu op te schrijven, maar zal de highlights hier noemen.
Een dag heb ik een helicoptervlucht gedaan over de Rocky Mountains, supermooi! Ik had geluk: ik was een dag eerder gekomen om dit te doen, maar kon toen geen vlucht maken, omdat er 3 mensen niet op kwamen dagen waarmee ik zou vliegen. Ik heb toen om korting gevraagd en ze hebben me de front seat gegeven. Ik natuurlijk happy haha. Zeker aanrader om te doen!
Heb met drie mensen een hike gedaan naar de top van een berg. Je kon de gondel nemen ($40) of zelf naar boven lopen. Voor ons was de beslissing snel gemaakt als backpackers haha. Na ongeveer 2 uur lopen waren we aangekomen bij het eindpunt van de gondel. Natuurlijk erg toeristisch daar. Een jongen van de groep waarmee ik ging hiken woonde in Banff en wist een mooie offroad hike naar een andere top van de berg. Was spannend en wat riskant, maar we hadden een prachtig uitzicht!! Dit was zeker een van de beste en mooiste hikes die ik heb gedaan.
In het weekend heb ik afgesproken met een jongen die ik ontmoet had in een nachtclub in Calgary. Heel bizar; hij had familie in Nederland en ik familie in Canada. Hebben deze nacht veel gepraat en in het weekend afgesproken om te gaan hiken. We zijn naar lake louise gegaan; een bizar mooi turqouise meer gelegen in de Rockies. Ik herinnerde me dat ik hier 12 jaar geleden ook was. We hadden toen een hike gedaan naar een Theehuisje op de berg. Deze hike wilde ik graag nog een keer overdoen om te zien of mijn geheugen correct de dingen had onthouden. En ja, alles was precies zoals ik me herinnerde, heel apart. Zelfs de kleine details klopte. Echt een aanrader om deze hike (Lake Agnes) te doen!! Deze hike is en blijft mijn favoriete hike, vooral omdat ik hier 12 jaar geleden ook was geweest.
Leuke funfact van het theehuisje: de mensen die daar werken slapen ook in het theehuisje, omdat het vermoeiend is om elke keer de berg op en af te wandelen (3 uur in totaal). Eens per week gaan er mensen van het theehuis naar beneden om inkopen te doen bij de supermarkt; je kan daar niet komen met de auto of fiets.

Uiteraard heb ik ook veel wilde dieren onderweg gezien: wilde geiten, herten, otters, bevers en ja.. ook beren.
Je hebt het meeste kans om een beer te zien als je van Banff naar Jasper rijdt (er is maar een weg naar Jasper, het volgende dorp verder gelegen in de bergen).
Tijdens mijn trip naar Jasper heb ik 2 beren gezien: een grizzly beer en een zwarte beer. Gelukkig zat ik veilig in de bus en kon ik goed foto's maken. (Helaas doet mn tablet het niet goed, vandaar dat jullie deze foto's nog niet gezien hebben, ik zal proberen om deze zsm te posten!)
In Jasper heb ik een trip geboekt naar de Columbian Icefields (gletsjer), waar ik ook weer een zwarte beer heb gezien (dezelfde weg) en op weg terug naar Calgary nog een. In totaal dus 4 beren, ik mag niet klagen!
Het is best grappig als je in Banff en Jasper aankomt. Ze waarschuwen voor beren (zeker in Jasper) en verkopen beerspray; een soort pepperspray maar dan 100x erger haha. Mensen denken dat dit een grap is, maar het is serieus bedoeld. Deze krengen zijn alleen wel $45 !

Jasper is een leuk dorp, ligt misschien nog wel mooier gelegen in de bergen dan Banff. Ook daar is het toeristisch, maar minder dan in Banff. Heb hier een fietstocht gemaakt naar verschillende meren in de bergen. Al ben je het fietsen in Nederland gewend, dit is totaal anders. Sommige bergen had ik onderschat en moest soms een deel lopen omdat het te vermoeiend was. Ook hier hebben ze geen fietspaden en is men gewend om (ja echt) op de snelweg te fietsen op de vluchtstrook. Daar moest ik wel even aan wennen. Maar zeker de moeite waard om daar een fiets te huren. Prachtige heldere meren, geen toeristische tentjes aan het water, maar puur natuur. Uiteraard heb ik hier gezwommen, ook al was het water koud! Tijdens deze fietstocht heb ik veel herten gezien (ongeveer 15). Ze waren erg dichtbij, eentje stond zelfs op 5 meter afstand van me. Kon goed foto's maken. Gelukkig waren ze druk bezig met eten, maar er wordt gewaarschuwd om niet te dichtbij te komen. Toch zijn er domme toeristen die langs de weg gaan staan en uit hun auto stappen om op enkele meters afstand foto's te maken van een beer. Geen goed idee.
Tijdens mn fietstrip heb ik een beerspray geleend van het hostel, toch wel zo veilig als een beer je opeens wilt aanvallen. Wel gek om dit in handen te hebben, is een flinke bus.

Een dag heb ik een dagtrip gemaakt naar o.a. de Columbian Icefields en de skywalk. De skywalk is een constructie, gemaakt van o.a. glas waar je als toerist overheen kan lopen. Deze constructie is bevestigd aan de rand van een berg. Hierdoor heb je een mooi uitzicht over de omgeving eromheen. Ikzelf vond het niet heel spectaculair, had er iets meer van verwacht. Ook was het bizar druk met toeristen, niet echt mijn ding.
De Columbian Icefields is wel een aanrader, ook al loopt heel China en Japan daar rond. We werden met een speciale bus naar de gletsjer gebracht. Leuke funfact: deze bus, met megawielen, kost 1,3 miljoen dollar (en ze hebben 22 bussen...).
Onze guide was een jongen met teveel gel in zn lange haar en een Rayban zonnebril. Hij vond zichzelf blijkbaar wel "cool" , zichtbaar door de manier waarop hij duizend keer met zijn hand door zn haar ging. Maar de tour was leuk! We kwamen op een gegeven moment aan bij een helling die echt bi-zar steil naar beneden ging. Het bleek de op een na steilste helling te zijn van de wereld om op te rijden. Zoals sommigen weten ben ik absoluut niet fan van steile hellingen als het op rijden aankomt. Je kan je dus voorstellen dat ik enigszins zenuwachtig was toen we daar vanaf (en ook weer op) gingen.
We konden 20 min rondlopen op de gletsjer en drinken van het verse water wat daar stroomde. Toch wel speciaal om daar te staan.
Ik ben ook langs de Athabasca Falls gereden, gratis toegang, zeker de moeite waard om te bekijken.

Het enige nadeel van deze trip was dat het erg prijzig was. Zeker de bustrip van Banff naar Jasper. Ze hebben maar 1 bus die tussen deze dorpen rijdt, dus ze kunnen het zo duur maken als dat ze willen. Heb voor een enkeltje bijna $100 moeten aftikken. Gelukkig had ik geluk voor de terugweg: in het hostel heb ik vriend ontmoet die naar Calgary zou rijden met een vriendin van hem op dezelfde dag dat ik ook naar Calgary wilde. Ik kon met hun meerijden, wat me veel geld bespaarde en ook nog gezellig was.

Veel mensen hadden de vraag gesteld waarom ik naar Canada ging. Canada is voor Nederland niet echt populair om te reizen. Ik snap niet goed waarom, het is zo bizar mooi daar!! Deze 2 weken in de Rocky Mountains waren de beste weken van mijn trip. Ben verliefd geworden op dit gebied, zou hier wel willen wonen! Helaas zijn er ook wintertijden waarbij de temperatuur zakt naar -30/-40 graden! Te koud voor mij haha. In de zomer is het echt een plaatje. Ik zou hier nog wel een paar weken willen blijven in dit gebied!

Na deze geweldige trip ben ik terug gegaan naar Calgary. Ik kon deze dagen blijven slapen bij Connor, een vriend waarmee ik de hike bij Lake Louise had gedaan. Tijdens dit weekend zijn we goede vrienden geworden en heeft hij een slaapplaats aangeboden, scheelt weer in de kosten!
Ik kwam precies op een goed moment aan in Calgary: vanaf 3 juli zou er een groot festival in heel de stad zijn: the Calgary stampede, the worlds greatest outdoor show on earth. Heel de stad zou in cowboy thema zijn. Heb een 3 uur durende parade gezien, festivals bezocht en naar Stampede Park gegaan: een enorme kermis met allerlei attracties, shows en optredens van verschillende bands. Heb dit afgelopen weekend bezocht met Connor en zijn vrienden. Na de vele hikes en avonturen in de Rockies was het fijn om een paar dagen te feesten. Heb een topweekend hier gehad!
Deze Stampede zal nog een week duren, maar ik zal al snel vertrekken naar de eindbestemming van mijn trip: Vancouver! Hier zal ik ongeveer een maand verblijven bij familie die ik 12 jaar niet gezien heb. Kan niet wachten!!

  • 08 Juli 2015 - 09:31

    Pien:

    Mooie verhalen. Wat een avontuur. Leuk geschreven.

  • 08 Juli 2015 - 13:22

    Mam:

    Hoi Myrthe,

    Wow! Wat leuk dat je toch nog wat tijd gevonden hebt om je belevenissen in dit blog bij te houden! Echt leuk om te volgen. Inmiddels heb ik de beren-foto's ook kunnen zien; wat een mazzel dat je ze van zo dichtbij hebt kunnen zien! Zelfs een grizzly! Goeie reis verder! Geniet-ze!

  • 14 Juli 2015 - 09:44

    John:

    Hi Myrthe,

    You can't remember me at all? You gave me your number but only the last 2 digits aren't readable anymore: 00316122095xx?

    It was the best BJ/s*x ever!

    Love

  • 14 Juli 2015 - 18:21

    Myrthe:

    You can give me your phone number,I will text you then.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 28 April 2015
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 3296

Voorgaande reizen:

19 Mei 2015 - 15 Augustus 2015

Canada!

Landen bezocht: