Week 1 -Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Myrthe Greuter - WaarBenJij.nu Week 1 -Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Myrthe Greuter - WaarBenJij.nu

Week 1 -Toronto

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

26 Mei 2015 | Canada, Toronto

Zo, dan eindelijk het eerste reisverslag van de dagen in Toronto!! Ik zit hier nu precies 6 dagen en heb al zoveel dingen gezien dat ik haast niet meer weet wat ik de eerste dag heb gedaan haha. Ik zal een korte samenvatting geven van deze supertoffe week en wat funny facts neerzetten over Canada, want er zijn toch wel wat verschillen tussen NL en Canada. Leuk om te lezen en misschien wel handig voor als je naar dit mooie land toegaat.

Deze dagen mag ik bij mijn neef David slapen die samen met twee andere huisgenoten in het hartje van Toronto woont. Niet alleen goedkoop voor mij maar ook nog eens handig en heel gezellig. Doordeweeks kan ik de stad zelf gaan verkennen omdat David en zn huisgenoten deze dagen werken. Wel zo fijn dat iedereen zijn eigen ding kan doen.
De eerste dagen heb ik veel in de stad gelopen: totaal anders dan Amsterdam (zie de foto's op fb). Leuke funny fact over het verkeer: totale chaos hahaha. Ik had een paar dagen nodig om uit te vogelen hoe het precies werkte. Het is altijd druk op straat: trams, auto's, voetgangers en soms een fietser tussendoor. Het is niet heel gebruikelijk om hier te fietsen. Ik heb het nu twee keer gedaan. Is voor Nederlanders doodnormaal, maar hier is het toch wel een avontuur. Grotendeels is er geen fietspad aanwezig in de stad waardoor je tussen de auto's door moet fietsen. Zeker leuk om te doen maar wel gevaarlijker dan in NL. Canadezen zijn fietsers niet echt gewend.

Nu we het toch over de funny facts hebben: tijdens deze dagen ben ik verschillende dingen tegengekomen die anders zijn in Nederland:
- veel van de hoge gebouwen zijn appartementen, die eruit zien als hotels (lounges, beveiliging, sport- en zwemactiviteiten)
- de mensen hier op straat zijn heel vriendelijk. Wanneer je de weg kwijt bent, vragen mensen an je of je het kan vinden en of ze je kunnen helpen. Je hoeft het niet eens zelf te vragen, ze merken het zelf al op voordat je er zelf erg in hebt haha.
- wanneer je naar een coffee company gaat, kan je je eigen beker meenemen om dar te laten vullen met koffie. Omdat je je eigen beker meeneemt kan je jouw beker nog een tweede keer gratis vullen met koffie!
- bij veel restaurants geldt free refill: wanneer je cola of iets anders fris besteld, kan je zoveel fris drinken als je wil, je hoeft er aar 1X voor te betalen.water is altijd gratis.
- veel mensen spreken elkaar aan met "hello how are you?" Ipv alleen hallo te zeggen.
- "normale " huizen zien eruit als villa's; er is veel ruimte om huizen te bouwen.
Dit waren ze voor nu, misschien weet ik er over een week meer, dan zal ik ze met jullie delen!

Naast veel lopen en fietsen heb ik ook uiteraard toeristische plekken bezocht. De CN tower geeft je een prachtig uitzicht over Toronto, Toronto island en ontario lake. Wel wat duur maar zeker een aanrader om te doen als je in Toronto bent.
Je hebt vers hillende markten in de stad. St. Lawrence market is een overdekte markt met veel eten en souvenirs. Ze zeggen dat ze hier het beste vlees van Canada hebben. Ik moet zeggen dat het broodje vlees inderdaad goed smaakte!
Kensington Market is een geheel andere markt. Dit is een klein deel van de stad, niet overdekt maar gewoon in de straat zelf. Het zijn allemaal kleine winkels en cafetjes in hippiestijl. Hier heb ik de beste taco's ooit gegeten! Een superleuke plek om rond te wandelen, wat te eten en de verschillende typen mensen te bekijken.
Meer kleine winkeltjes en galleries kon je bewonderen bij Destillery district, in het oudere gedeelte van Toronto. Hier kan je allemaal vintage spullen vinden wat ik superleuk vond. Helaas is Canada toch wat duur, dus helaas niet meer dan een ijsje gekocht.

Toronto is geen oude stad en dat is te zien aan de bebouwing en de musea. Casa loma is een kasteel, gelegen in het noorden van Toronto. Als ik aan een kasteel denk, denk ik aan oude versleten antieke meubels en architectuur. Dit kasteel is pas in 1911 gemaakt en dus nog vrij modern, maar erg leuk om naartoe te gaan.
Vandaag ben ik naar Royal Ontario Museum gegaan: het grootste museum in Canada, met verschillende thema's in het gebouw: van de historie van egypte tot skeletten van dinosaurussen, je kan het daar bewonderen, heel mooi! Kan je gemakkelijk een daguitje van maken.

Van t weekend ben ik ook buiten Toronto geweest: langs het plaatsje Londen, gelegen in het groen. Mooie wandeling hier gemaakt en met een paar vrienden gegeten in een typisch Canadees restaurant, was superleuk om zoiets te zien! En uiteraard hebben ze goed eten.
Na de 'stop' in Londen, zijn we naar de niagara falls gegaan, wat echt het hoogtepunt van deze week is geweest. Echt een fantastisch uitzicht op de waterval. En zeker een must-do als je in het oosten van canada bent. Funfact: per seconde valt hier meer dan een miljoen gevulde buidkuipen met water naar beneden. Ik heb hier genoten, kon nog makkelijk een paar uur langer blijven, maar we moesten nog 2 uur terug naar Toronto rijden.

Het is leuk om toeristische plekken te bezoeken, maar leuker om met locals om te gaan en het 'echte Canada' te ontdekken. Daarom ben ik met mn neef en zijn vrienden naar een baseball game gegaan, wat hier erg populair is. Met een hotdog en bier in de hand gekeken naar een leuke wedstrijd: voel me al wat meer canadees nu! Heb gepraat met de locals daar, die me o.a. advies hebben gegeven over de trip die ik wil maken.

Zo, ik heb geprobeerd om het zo compact mogelijk op te schrijven, maar zoals je ziet heb ik deze week al heel veel gedaan! Ik zal dit eerste reisverslag afsluiten met de planning die ik voor komende weken heb gemaakt. Afgaand op o.a. het advies van locals heb ik de volgende planning gemaakt: ik blijf nog een week in Toronto. Daarna zal ik verder reizen naar Ottawa, Montreal en Quebec city, gelegen in het oosten van Canada. Van Quebec zal ik teruggaan naar Montreal en daar de trein pakken naar.... NewYork!! Voor deze steden heb ik twee weken ingepland. Hierna zal ik terugreizen naar Toronto om het vliegtuig te pakken naar Calgary in het westen van Canada. Vanuit hier zal in mn reis vervolgen naar Banff, gelegen in de rocky mountainsen uiteindelijk eindigen in Vancouver, waar ik de rest van de familie weer zal zien na 12 jaar...!

Ik heb het erg naar mijn zin hier, het is een supermooi land. Gelukkig blijf ik hier nog heel lang! Begin al een beetje verliefd te worden op dit land... hihi.
Tot volgende week!

  • 26 Mei 2015 - 08:16

    Josine:

    Myrthe!! Wat leuk om te lezen allemaal, en wat heb je al veel gedaan!! Heel veel plezier nog en geniet!! X

  • 30 Mei 2015 - 22:26

    Mam:

    Lieve Myrthe, wat een mooi verslag! We hebben je foto's bekeken en ze sluiten mooi aan bij de verhalen, die je over Skype vertelde! Echt leuk om je zo te volgen in alle avonturen! We kijken uit naar je volgende blog. Veel succes; geniet van alle belevenissen! Liefs, pap en mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 28 April 2015
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 3323

Voorgaande reizen:

19 Mei 2015 - 15 Augustus 2015

Canada!

Landen bezocht: